Opleiding: Hoogbegaafdheidscoördinator

In deze opleiding word je opgeleid tot hoogbegaafdheidscoördinator op je eigen school.  Je krijgt genoeg handvatten om de rol van coördinator in te vullen zoals bij jou en de school past.

Veel leerkrachten worstelen met de vraag hoe je tegemoet kunt komen aan de (hoog)begaafde leerlingen in je klas, wanneer je 30 leerlingen wilt begeleiden, waaronder meerdere zorgleerlingen. Passend onderwijs aan hoogbegaafden zit in de basisondersteuning, maar hoe verwezenlijk je dat? Sommige leerlingen hebben meer nodig; dit overstijgt de basisondersteuning. Sommige leerlingen worden niet aangesproken op hun capaciteiten, krijgen niet het aanbod dat bij hen past en doen niet de nodige vaardigheden op.

Hoe herken je deze hoogbegaafde leerlingen? Hoe begeleid je hem/haar? Leerlingen moeten de kans krijgen om hun talent te laten zien en te ontwikkelen, maar kunnen dat niet alleen. Hoe zorg je dat dit alles op zodanige wijze in jouw school vorm krijgt, dat er binnen een doorgaande lijn onderwijsaanbod en begeleiding is voor deze leerlingen? Binnen de opleiding tot hoogbegaafdheidscoördinator leer je op deze en andere vragen antwoord te geven. In de studiegids wordt toegelicht hoe deze opleiding vormgegeven wordt.

In 2023-2024 starten er weer 3 groepen. 2 groepen in Leidschendam-Voorburg (Zuid-Holland) en 1 groep in Echt-Susteren (Limburg). Klik op onderstaande link om de studiegids 23-24 te downloaden:

Zuid-Holland

Limburg

Na de opleiding ben je in ieder geval getraind om:

  • Hoogbegaafde leerlingen te kunnen begeleiden, zowel in als buiten de klas (plusklas)

  • Je gefundeerde visie op hoogbegaafdheid uit te kunnen dragen

  • Een antwoord te hebben op de uitdagingen die hoogbegaafde kinderen aangaan

  • Hoogbegaafde kinderen te kunnen signaleren, profielen van hoogbegaafde leerlingen te kunnen herkennen en begeleidingsbehoeften daaraan te koppelen

  • Compacten, verrijken, versnellen op verantwoorde wijze toepassen

  • Diverse werk- en leerstrategieën toe te passen in je lessen, zodat ook de hoogbegaafde leerlingen aan hun trekken komen

  • Leerlingen te helpen op het gebied van faalangst, perfectionisme, mindsetproblematiek, onderpresteren en overexcitabilities

  • Het beleid m.b.t. hoogbegaafdheid vorm te geven en verandermanagement toepassen

  • Handelingsadviezen te kunnen formuleren

  • Collega’s te kunnen informeren

  • Collega’s te kunnen helpen met hoogbegaafde leerlingen

  • Gesprekken te voeren met leerlingen

  • In te schatten welke materialen ingezet kunnen worden om doelgericht met deze leerlingen te werken

  • De hoogbegaafde leerling als geheel te zien, incl. het “hoogbegaafd zijn”

Ster(k) in hoogbegaafdheid vindt het belangrijk dat je de opgedane kennis in de praktijk kunt brengen. Daarom is deze opleiding een mooie balans tussen praktische handvatten en theorieën, modellen en literatuur. De opleiding maakt gebruik van de nieuwste inzichten! Met deze opgedane kennis en vaardigheden kun je jouw school helpen het onderwijs aan deze doelgroep verder vorm te geven.

Opleiding á la carte

Ken je dat? Je ziet een gave opleiding, maar je denkt bij sommige onderwerpen: tsja, daar weet ik al veel van… Er is nu de mogelijkheid om de opleiding tot hoogbegaafdheidscoördinator individueel en op maat te volgen. Na een intake en in kaart brengen wat je al weet en/of kunt, maken we gezamenlijk een individueel traject, speciaal op jouw input ontworpen.

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Een overzicht van afgestudeerde Hoogbegaafdheidscoördinatoren vind je hier.

Op deze opleiding zijn uiteraard de algemene voorwaarden en  privacyverklaring van kracht.

Ster(k) in hoogbegaafdheid is een CRKBO-erkende instelling.

Reacties van vorige deelnemers:

Corine, leerkracht en ambulant begeleider SBO cluster4: ” Prima opleiding. Goede afwisseling tussen theorie en praktijk: er wordt veel kennis overgedragen, maar ook praktisch: morgen toepasbaar. Veronique is inspirerend, spontaan en heeft de vaart in de lessen. Ik heb meer/diepere kennis over HB gekregen. Meer praktische vaardigheden gekregen. Je krijgt de kans er zelf doorheen te kruipen. Ik heb allereerst het beleid aangepakt. Ik kan nu beter passend onderwijsaanbod creëren voor heel onze leerlingpopulatie. De opleiding is een aanrader, omdat het prima aansluit bij het huidige onderwijs en de onderwijsontwikkelingen. Ik geef de opleiding een 9!”

Louise Don, groepsleerkracht: “Heel heldere opleiding, fijne afwisseling tussen werkvormen en theorie. Echt een opleiding, die je kennis naar een hoger niveau tilt. Veronique is heel prettig in de omgang, inspirerend, veel verstand van zaken, goede presentatievaardigheden ( heb ik wel eens anders meegemaakt). Ik voel me zekerder over mijn rol, ben nóg enthousiaster over het werken met deze doelgroep en ga voor meer! Ik wil anderen vertellen dat je bij Veronique absoluut aan het juiste adres voor een verdieping rondom HB. Ik geef de opleiding een 10!”

Sandra, plusklasleerkracht:  “De opleiding is zeer goed opgebouwd en direct praktisch toepasbaar. Ik heb deze lessen als zeer informatief en praktisch ervaren. Waar de informatie bij mij al bekend was, wist de opleider (ja jij dus, Veronique) daar op in te springen door bijvoorbeeld zaken vanuit een andere invalshoek te benaderen de stof te verbreden dan wel te verdiepen. Dit heeft ertoe bijgedragen dat ik betrokken kon blijven. Dit is in mijn geval best lastig, dus petje af hiervoor! Je bent kundig op gebied van kennis over Hb, in staat om een zeer veilige leeromgeving te creëren en passende feedback te geven. Zeer betrokken ook. De mogelijkheid om tussentijds contact te kunnen hebben met jou , de opleider, vind ik heel plezierig. Evenals het feit dat alle powerpoints ook in groot formaat gemaild worden na afloop van iedere les. De switch naar online onderwijs door de Coronacrisis is ook heel goed en snel geregeld. Jouw flexibiliteit en je persoonlijke benadering, zorgen voor een zeer prettige leeromgeving. Rest mij nog je te bedanken voor alles. Ik hoop je nog eens tegen te komen en ik zal de opleiding in mijn omgeving zeker aanraden. Het ga je goed! De opleiding? Een 9!”

Nathalie, schoolmaatschappelijk werker: “De inhoud van de opleiding is divers en met afwisseling als het gaat om luisteren en doen. Veronique is zeer prettig, een bron van kennis en duidelijk in uitleg; bevlogen! De opleiding heeft veel inzicht gegeven in wat ik kan betekenen voor deze doelgroep, inzicht in hoe ik aspecten aanpak. De opleiding heeft een mooi doel binnen mijn werkteam opgeleverd en een deelname aan een pilot op het vlak van HB. HB-kinderen verdienen de aandacht, om die op de juiste wijze te geven, biedt de opleiding veel tools: van beleid tot doen komt naar voren: DOEN! Ik geef de opleiding een 9!”

Rutger, groepsleerkracht en leerkracht plusklas: “Ik vond de inhoud van de opleiding heel erg nuttig, leerzaam en afwisselend. Ook vond ik de hoeveelheid informatie erg fijn. Veronique is een aardige trainer met enorm veel kennis over hoogbegaafdheid. Ze presenteert dit op bevlogen wijze. Ik ben veel meer te weten gekomen over hoogbegaafdheid. Ook heb ik veel zelfinzicht opgedaan, dankzij de opleiding. Ik heb al veel theorie en ideeën doorgezet naar de school waar ik werk. Er zijn ook nog veel dingen die ik komend schooljaar ga toepassen. Het is een verrijking voor je eigen kennis en de meer- en hoogbegaafde kinderen gaan er zeker profijt van hebben. Ik geef de opleiding een 9!”

De opleiding werd afgelopen jaar beoordeeld met een 9,2!

Aankomende activiteiten

25 sep

Masterclass  Hindernissen en embodio’s bij HB (VOL)

26 sep

Start Cursus Plusklas Opzetten

2 okt

Start Opleiding tot hoogbegaafdheids-
coördinator maandaggroep (VOL)

4 okt

Start Opleiding tot hoogbegaafdheids-
coördinator
woensdaggroep

25-26 okt

Cursus Hoogbegaafde leerling in de klas

2 nov

Masterclass Onderpresteren